Nieuwbouw Forum
Aantekeningen en bezwaren bij het nieuwe Forumgebouw
(aangeboden als “voorloper” formele zienswijze wijkraad MSW)
Op 13 april 2011 heeft de wijkraad bij de presentatie de volgende (aanzet tot) zienswijze naar voren gebracht:
- Het gebouw moet op het eigen perceel kunnen voldoen aan de huidige parkeernorm. D.w.z. 1,7 per woning. Op dit moment is er regelmatig een tekort aan parkeerplaatsen in/rondom het centrum.
- Het is onduidelijk of met het nieuwe gebouw de weg – station – dorpspleinroute – kerkstraat geschikt is voor de voorziene route van de buslijnen. Dit geldt met name bij gebruik van gelede bussen. Nu is de bocht bij de Kerkstraat al te krap.
- Indien het gebouw (ook) bestemd is voor personen die zorg behoeven of beperkingen hebben dienen er bij het gebouw niet alleen trappen zijn maar dient e.e.a. rolstoelvriendelijk zijn aangelegd en dienen de trottoirs voldoende breed zijn.
- Het gebouw is te hoog in vergelijking met de omliggende bebouwing. Dit heeft nadelige consequenties voor de omliggende panden.
De bewoners uit de omliggende straten (circa 60 uit Kerkstraat, Dorpsplein en Schoolstraat) hebben de volgende bezwaren geformuleerd en schriftelijk aan de gemeente aangeboden.
- Het bebouwen van de Forumlocatie is een onderdeel van de centrumvisie. In de procedure voor de centrumvisie was inspraak mogelijk. De raad stelde de stedenbouwkundige voorwaarden voor de locatie gelijk met de visie in 2009 vast.
- Op 12 april 2011 informeerde de gemeente de omwonenden en belangstellenden over de uitwerking van de stedenbouwkundige voorwaarden. Ver voor het begin van de officiële procedure biedt de gemeente, aan wie dat wil, de mogelijkheid om opmerkingen bij het plan te plaatsen. Daarmee geeft de gemeente aan dat zij de inwoners serieus neemt. Dat betekent ook dat het kader van de gemeenteraad nog ruimte voor aanpassingen biedt.
- De schaal die stedenbouwkundige voorwaarden voorschrijft is nogal stedelijk. Westervoort is een dorp en geen voorstad. Laagbouw, twee lagen met een kap, is het kernmerkende beeld dat hoort bij Westervoort. Lettend op de plek van het Forum zou het gebouw een opmaat moeten vormen naar het centrum, een overgang tussen de omliggende lage bebouwing – vooral langs de Kerkstraat en de Schoolstraat – en de hogere bebouwing in het centrum. Ten gunste van de architect kan vermeld worden dat hij meer aandacht aan de bebouwingsovergang besteedt dan de stedebouwkundige voorwaarden vereisen. Dat neemt niet weg dat het gebouw groter oogt dan elk ander gebouw in het centrum. Als beginpunt voor het centrum is het wenselijk langs de Kerkstraat één laag minder te bouwen als overgang tussen twee lagen en een kap en vier lagen. Een laag minder verhoudt zich ook beter tot de tegenoverliggende woningen. Het gebouw krijgt een meer dorpse schaal.
- De architectonische uitwerking daarentegen is stedelijk. Dat is deels inherent aan de voorwaarden en deels het gevolg van de vormgeving. Het gebouw waarop het Forum aan de centrumzijde aansluit – De Diligence – heeft een terugliggende bovenste laag, waardoor het gebouw vanaf de straat minder hoog oogt. Het ontwerp van het Forum heeft dat nauwelijks. En voor zover de bovenste laag terugspringt doet de dakrand het effect ervan teniet. Een meer dorpse vormgeving is wenselijk, met niet alleen een duidelijke geleding, maar ook meer variatie in de gevelbehandeling. Het toepassen van kappen in plaats van een plat dak kan helpen om aansluiting op de dorpse schaal te vinden.
- De architectonische vormgeving is anoniem. Het gebouw staat niet zomaar ergens in Nederland, het staat in Westervoort en daar niet zomaar ergens, het staat op een prominente plek. Het dorp ontleent een groot deel van de identiteit aan het centrum. Met alle plannen waarin de centrumvisie voorziet kan Westervoort zich onderscheiden van andere plaatsen. Het Forum draagt daaraan bij.
- Een belangrijk aandachtspunt is het parkeren bij het Forum. Zolang niet bekend is wie de bewoners van het gebouw zullen zijn, is het ook moeilijk om na te gaan of het aantal parkeerplaatsen voldoet aan de norm. Zeker is wel dat parkeren altijd een hot item is en te vaak tot onvrede bij de bewoners en de mensen in de omgeving leidt.
- Wat betreft de stedenbouwkundige voorwaarden lijkt vooral de boekwaarde van de locatie leidend. Het is begrijpelijk dat het voor de gemeente belangrijk is dat de opbrengst van de locatie opweegt tegen de boekwaarde. Dat zouden wij als belastingbetalers ook moeten vinden. Alleen weegt die belasting niet op tegen de ruimtelijke kwaliteit nabij het centrum. Het ene slijt, het andere staat er voor minstens vijftig jaar.
- Verzoek is het gebouw beter in te passen in de omgeving. Het gebouw is er voor de mensen en dient te harmonieren met de omgeving.