Burendag 27 september 2014: Verslag Presentatie NLVOW

De Burendag op 27 september

Op deze dag is een voorlichtingsochtend betreffende windturbines georganiseerd.
In de rubriek KALENDER van deze website ziet u naast de aankondiging: de Agenda en in de rechterkolom het verslag van deze ochtend.
In dit verslag treft u ook de presentatie aan die gegeven is door prof. mr. Albert Koers van de NLVOW. Dit is de "Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines".
Albert Koers lichtte toe waarom de NLVOW is opgericht.
De NLVOW wil meer stem geven aan mensen die geconfronteerd worden met industriële windturbines en windparken in hun omgeving.
De NLVOW is zeker niet tegen windenergie, maar wil meer gewicht geven aan de belangen van omwonenden in de besluitvorming over de bouw van windturbines en windparken. Hij maakte onder meer duidelijk dat er een oorzakelijk verband is met het verdrag van Kyoto, en de organisaties die hierop inspelen.
Dan is er onze overheid die verplichtingen heeft die samenhangen met de afspraken en daarnaast dit ziet als een opgaaf in de openbare ruimte van Nederland, dat de keuze is gevallen op duurzame energieopwekking met behulp van windenergie. Windenergie kan door turbines worden omgezet in elektriciteit. Daarnaast is het de taak van de markt om hierop in te spelen.
Het overlaten aan de markt is al enige tijd gaande, als gevolg van andere ontwikkelingen in onze maatschappij; de provinciale elektriciteits bedrijven die verkocht zijn en andere nutsbedrijven.
Het bovenstaande is de kern van het eerste deel van de presentatie. Na de pauze is de presentatie op de omwonenden gericht en zullen de hen spelende vragen worden beantwoord.
Meer details kunt u zien in het verslag in de rubriek KALENDER van onze web-site waaronder de presentatie die als PDF bestand is in te zien.
Dit is de presentatie: Document: 2014 27 september. NLVOW Westervoort presentatie.
De Rubriek DOCUMENTEN bevat meer interessante artikelen.
Bekijk ook het fotoalbum:2014 Wijkraad Burendag op 27 september

De NLVOW kunt u vinden op Het Internet. Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines